«Jeg er overrasket over hva det innebærer ikke lenger å bli oppfattet som A4. Skeivt tryne, dårlig syn og hørsel og manglende balanse er i beste fall eksentrisk. Mest tankevekkende av alt er at jeg verken er den første eller siste som gjennomgår en livsendring, at folk gjør det hele tiden av mange forskjellige årsaker. Det eneste jeg vet er at alt går over.»

mandag 21. februar 2011

De små froskene

Overmodige frosker tror de eier svømmebassenget. Men Sujleman har en plan.

Suljeman er vaktmester. Ennå er det vinter i Tyrkia - omtrent som en gjennlomsnittlig norsk sommer. Man går i shorts på trass. Turistene i Tyrkia kommer ikke før i april. Derfor gir Suljeman froskene alle rettigheter til å synge om kvelden og boltre seg i det kalde vannet.
Vi som likevel er her, har anorakk og ullsokker. og kanskje problemer med helsa Det er verken varmt ute eller inne. Men her er ikke snø i gatene, og på en god dag kan det bll 18 pluss, ikke minus. Deilig!
Deilig også å ha Phaselis nesten for seg selv, ikke minst når man skjener i vei og blir helt utslitt og må hvile i det 2800 år gamle amfiet. Utsikten til tyrkiske fjell gjennom "vinduer" i teatrets bakvegg tar det lille man har igjen av pust. Fjeller Tathali måler 2600 moh og får Galdhøpiggen i fjellandet Norge til å blekne.
Hvem vil ha hytte på fjellet for å forlenge vinteren? Gærninger som tar helse som en selvfølge. Dem er det mange av. De er som froskene; synger fornøyd og tror at viddene er deres for evig tid.
I slutten av mars eller april kommer Suljeman. Han har med en kollega. De utstyrer seg med verneutstyr og masse klor. Det er ikke personlig, men turistene er viktigere. De betaler jo også bedre.
"Universet er ikke fiendtlig, ei heller vennlig. Det er bare likegyldig."
Slik siteres JH Holmes i boka "Flow: The Psychology of Optimal Experience". Dette får froskene erfare - og de fleste mennesker. "Den tilsynelatende robusthet" kaller min virtuelle yogalærer det.
Ja, alt er solid til det ikke er det lenger. God helse og livet er ingen selvfølge. Derfor griper vi til ytterligheter, enten det er fysioterapeuter med forkjærlighet for igler (!) eller ny og revolusjonerende akupunktur. Leger og fysioterapeuter med tro på muskler blir en gradvis skeptisk til. Man vil jo bli frisk for f...
Når er trening nok - nok? Hvordan leve godt med begrensninger? Stikkordet er livskvalitet. Jeg må lese mer i boka mi - selv om det også går uendelig sakte. Godt jeg fortsatt er rå i poker. Å vinne hjelper på humøret. Froskenes lykkelige sang derimot...

Februar 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer! Jeg svarer så raskt jeg klarer. - Ane