«Jeg er overrasket over hva det innebærer ikke lenger å bli oppfattet som A4. Skeivt tryne, dårlig syn og hørsel og manglende balanse er i beste fall eksentrisk. Mest tankevekkende av alt er at jeg verken er den første eller siste som gjennomgår en livsendring, at folk gjør det hele tiden av mange forskjellige årsaker. Det eneste jeg vet er at alt går over.»

onsdag 8. juni 2011

En smak av sommer!

Sist helg på Østlandet etterlot ingen tvil: sommeren er her!

Men hva med staudene i hytteveggen, grønnsakshagen og hønene som jeg hadde tenkt å tilbringe sommeren med. De forblir i mitt hode, men de forsvinner ikke. Istedet er jeg glad når fattern kommer svinsende på sin gamle traktor og tar ned noen sviskadde sypresser mens det hvite håret flagrer og C må ut og kaffen blir kald.
- Når hjelp kommer, kan du ikke diktere betingelsene, sier jeg til C. Vel vitende om at verken han eller fattern så lett lar seg diktere. De må lures. Det vet alle.
IL som har oppdratt et barn med alvorlig astma, siterer sin lege:
- Du kan selv velge å se barnet som sykt eller friskt. Barnet vil se seg selv gjennom dine øyne.
Jeg kan også velge, har det gått opp for meg. Jeg kan velge min virkelighet. I hele mitt liv har jeg forsøkt å møte verden med en åpen hånd. De du møter må velge å sette seg der. Plutselig gikk det opp for meg at jeg var i ferd med å lukke hånden, tviholde. Det er da du mister alt.
Plutselig gjenoppdaget jeg min egen kontroll - gjennom ikke å kontrollere, gjennom å forme min egen virkelighet, gjennom hva jeg velger for meg selv, gjennom hva jeg sierr til meg selv.
Jeg tror det har bidratt til å tørke opp tårene. Jeg tror det har gjort meg gladere, tydeligere - og mer takknemlig. Det er veien ut. Uansett hva den bringer. Jeg gleder meg bare til fortsettelsen. Og ikke minst til mer sommer.

Juni 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer! Jeg svarer så raskt jeg klarer. - Ane