«Jeg er overrasket over hva det innebærer ikke lenger å bli oppfattet som A4. Skeivt tryne, dårlig syn og hørsel og manglende balanse er i beste fall eksentrisk. Mest tankevekkende av alt er at jeg verken er den første eller siste som gjennomgår en livsendring, at folk gjør det hele tiden av mange forskjellige årsaker. Det eneste jeg vet er at alt går over.»

mandag 13. desember 2010

HA SEX!

Sex er bra for slagrammede.

Ikke bare er det bra for samholdet mellom to mennesker. Det styrker selvtiliten og gjør deg mer robust.
"Alle" vet at skilsmissetallene for mennesker i krise går opp.
- Skal du sklles? er det første mange spør om, enten de henvender seg til den syke eller pårørende
Et forhold som tåler normale belastninger, tåler ikke nødvendigvis at en går ned for telling. "I gode og onde dager" gjelds ikke. Før var det kanskje comme-il-faut å ta seg en på si. Kanskje ikke nå lenger?
Begge parter skal være kloke om en slik maktforskyvning skal leves med. Jeg er ihvertfall ikke sikker på om jeg alene ville vært klok nok.
Sex for å "redde" ekteskapet er ingen holdbar strategi. Det er kanskje heller slik at uheldige valg kommer til syne når det skrur seg til. Og, for all del; det hender jo også at det først er i ekstreme situasjoner at noen kommer til sin rett. Det vet man ikke alltid før man er der.
Men sex handler også om å slappe av og nyte, bruke muskler, balanse og fantasi. Det er kort og godt sunt. Dessuten har du tid - både til å få lyst og til å la det stå til. Jeg tror det i seg selv stimulerer selvtilliten. Sex er normalt. Og er det noe du som slagpasient higer etter, så er det alt som er vanlig, slik det var før.
Da jeg tok sexlivet opp på Sunnaas sykehus, ble jeg henvist til en gruppe. Etterhvert var vi to. Ingen ville snakke om det, selv om jeg er sikker på at mange av oss tenkte i samme baner.
Det er ikke nytelsen som står i sentrum når slaget rammer. Dessuten er det ikke lett å snakke om sex når man ikke føler seg veldig sexy. Kinky er antagelig et bedre ord for å beskrive seg selv både fysisk og psykisk. Jeg så ihvertfall ut som en breiflabb og var ikke lenger så godt koordinert.
Sykepleieren som ledet gruppen, var av det åpne slaget. Jeg husker at hun fortalte om en slarammet dame som hadde falt ut av senga.Det lo paret godt av. Slikt krever sin mann!
- Dere må nok i en butikk og kjøpe noe, mente sykepleieren.
Så mye annet husker jeg i grunnen ikke.
Hadde jeg trengt råd om en dildo, skulle jeg nok klart å skaffe meg det. Jeg var bare ute etter noen kloke betraktninger om sex før og etter. Kan orgasme forårsake nye hjerneblødninger for eksempel?
Det visste hun ikke.
Var det andre ting jeg husker?
Nei, i grunnen ikke.
Med andre ord: Hold frem som du stevner. Gjenoppta sexlivet så fort du kjenner det krible. Du har som sagt tiden på din side. Sex inneholder en bekreftelse av deg - eller dere.
Men ta det med ro hvis du får vondt i hodet. Det kan jo gi nye muligheter. Dessuten tror jeg du blir fortere frisk, kanskje får det bedre med deg selv, blir mindre utsatt for skilsmisse og vond rygg. De tre siste gjelder alle.

Desember 2010

1 kommentar:

  1. Anonym11:29

    Hei
    Der er du modig igjen! Tar av meg hatten (eller lua) rett og slett. Vanskelig emne som du turnerer meget elegant. Utdypes mer senere kan det også! Hilsen AS

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer! Jeg svarer så raskt jeg klarer. - Ane