«Jeg er overrasket over hva det innebærer ikke lenger å bli oppfattet som A4. Skeivt tryne, dårlig syn og hørsel og manglende balanse er i beste fall eksentrisk. Mest tankevekkende av alt er at jeg verken er den første eller siste som gjennomgår en livsendring, at folk gjør det hele tiden av mange forskjellige årsaker. Det eneste jeg vet er at alt går over.»

søndag 5. desember 2010

Snøværstanker

Vi er på hytta. Det er søndag. Endelig tid til å tenke - og kanskje snø inne.

En hytte er drømmen. Den ligger ikke så langt hjemmefra og byr på
utfordringer som utedo, iskalde dusjomgivelser og kannibalske mus. .
Det hjelper tilsynelatende ikke på sjangling. Noen ganger lurer jeg på
hva som hjelper - om noe.
La det være sagt: jeg tror ikke på selvpining. Det har jeg prøvd og
det  blir jeg bare trist av. Selv hytta som jeg har kommet til å
elske, er helt på grensen vinterstid. Det snør og snør. Og jeg tenker
at C må ut og kjøre opp veien om ikke Sverre kommer og måker. Takk og
lov for nye vinterdekk med pigger. Her gjelder det å dra seg gjennom.
Selv om det er vanskelig så tror jeg at vi vet best selv. Det finnes
ingen kollektiv sannhet for slagpasienter.Vi har hvert vårt slag og vi
er ulike personer. Akkurat som vi kjenner våre vinterveier best, hvor
vi kan gi gass og hvor vi går i grøfta.
Ikke så å forstå at vi må ha individuell trening for enhver pris, men
vi må hente ut det som kan ha nytte. For noen kan det være gåing, for
andre lytting eller lesing. Og tid. Ta seg tid. Bli fortrolig med
endringen. Finne ut hvem man nå er. Hva man trenger for å komme opp
bakken: sandsekker bak eller noen til å måke foran.
For man blir en annen. Det krever en ny rollefortolkning fra
omgivelsene. I seg selv ikke veldig annerledes enn livet generelt, men
plutselig og fulgt av et sykdomsforløp som i seg selv kan være
utfordrende.
Det er derfor humøret blir så avgjørende. Fattern min kaller det
epigenetikk. Vi svømmer som fisk i en stim. Enhver bevegelse blir
fanget opp av de som svømmer nærmest. Slik blir mine svingninger også
bestemmende for mine nærmeste - og omvendt.
Slag, ja, sykdom generelt, er vanskelig for alle.  Det er en illusjon
at det ikke vil gjelde deg eller dine. Akkurat som vinterveier. På et
tidspunkt vil du inn en vei du ikke har dekk til. Snur du da?
For de som står i sentrum er målbildet og fiendebildet klart som is.
Jeg vil hoppe fra stein til stein, men nå har jeg verken syn eller
balanse til det. NÅR jeg får det, er et åpent spørsmål.
Åpne spørsmål er alltid ubehagelige. Det kognitive er jeg ikke så
engstelig for lenger. Det kommer med økt radius og jeg kjenner
allerede at refleksjonen er der. Spørsmålene kommer. Utffordringen er
kanskje vel så mye å sørge for synergi mellom hode og kropp. Mellom
føre og bil. Vi liker å tenke at det er en forskjell. Men er det
egentlig det?
Det finnes selvsagt Stephen Hawking, Finn Carling og Axel Jensen som
alle jobber/jobbet på tross av sine fysiske begrensninger. Men jeg kan
ikke fri meg fra å tenke at også de har/hadde sine egne erfaringer med
nettopp begrensingen. Kanskje virker det frigjørende? Som Hammerfest
som brant ned - og dermed ble den nordligste by med full
gatebelysning. Eller akkurat som snøvær påvirker vår evne til
improvisasjon. Vi må presse bilen og oss selv til nye
grenser. Det skal bli interessant å se hvor de går.

Desember 2010.

4 kommentarer:

  1. Hei a. så bra du skriver og så fin metafor! Klem fra HpåK

    SvarSlett
  2. Anonym03:17

    Hi A,
    Great to see you back in action and your writing at the usual high level. Struggling with back problems that all of a sudden have rendered me helpless and make me compete with my kids for the nanny to help out with trivial tasks - it sucks and I can only imagine.... You are doing a great job and we are looking forward to seeing you again, soon. Keep fighting for the improvements - they will be there.

    Greetings from all of us in Boston. - E

    SvarSlett
  3. Anonym15:18

    Du skriver så godt, og har så mye endringskompetanse! selvironi har du også! Supert! Platon sa noe sånt som "For å se virkeligheten klarere, må man vende seg bort fra det man har vennet seg til er virkeligheten" Prøver hele tiden. Klem fra T. (medslagrammet)

    SvarSlett
  4. Anonym01:41

    Har endelig hatt ro til å ta for meg bloggen din, og ble rørt over innlegget fra 25. desember.
    Du minner meg om Alice in Wonderland. "We need a Champion!" sa den hvite prinsessen, og den som noen ganger tenker syv umulige ting før frokost, trekker i rustning og går i kamp mot dragen gang på gang - det er du!
    Takk for det.

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer! Jeg svarer så raskt jeg klarer. - Ane